Prophets of Compassion | Profetas de la Compasión

Wednesday of the 27th Week in Ordinary Time
Jonah 4:1-11; Luke 11:1-4

Schadenfreude (shah-duhn-froy-duh) is a German word that denotes happiness at the suffering or misfortune of another. For example, it’s the perverse joy the ardent fan of one team feels when he watches a rival team and its fans endure a lopsided loss. It’s not exactly a virtue.

Jonah would have liked to experience schadenfreude, but he faced an overwhelming obstacle: God’s mercy. After trying everything he could to avoid God’s call to be a prophet of judgment (something he conveniently forgets), Jonah finally proclaimed a message of destruction to the people of Nineveh, the capital of the hated Assyrian empire. To his great surprise, the people of Nineveh, led by their king, repented by fasting and lying in sackcloth and ashes. To his shock and consternation, God relented in punishing them.

Robbed of his opportunity to rejoice in the destruction of his enemies, Jonah acted like a petulant child. He sat down under a plant, sulking and seething with resentment against God. When the Lord questioned him, Jonah suggested that he had been wronged. God, however, set him straight, reminding him of the difference between human and divine standards of justice and mercy.

When Jesus gave us what we have come to know as the Lord’s Prayer or the Our Father, he included this troubling phrase: “Forgive us our sins for we ourselves forgive everyone in debt to us.” For most of us, that petition is more an aspiration than a reality. But we can come closer to realizing that aspiration if we remember God’s mercy to us and our call to be less prophets of judgment than prophets of compassion, hope, and joy. - jc

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Miércoles de la 27ª semana del tiempo ordinario
Jonás 4,1-11; Lucas 11,1-4

Shadenfreude (shah-duhn-froy-duh) es una palabra alemana que denota felicidad ante el sufrimiento o la desgracia de otro. Por ejemplo, es la alegría perversa que siente el hincha ardiente de un equipo cuando ve cómo el equipo rival y sus hinchas sufren una derrota desigual. No es exactamente una virtud.

A Jonás le habría gustado experimentar la shadenfreude, pero se encontró con un obstáculo abrumador: la misericordia de Dios. Tras intentar por todos los medios evitar la llamada de Dios a ser profeta del juicio (algo que olvida convenientemente), Jonás proclamó finalmente un mensaje de destrucción al pueblo de Nínive, la capital del odiado imperio asirio.  Para su gran sorpresa, el pueblo de Nínive, dirigido por su rey, se arrepintió ayunando y vistiéndose de saco y ceniza. Para su sorpresa y consternación, Dios cedió en castigarlos.

Privado de la oportunidad de alegrarse por la destrucción de sus enemigos, Jonás actuó como un niño petulante. Se sentó bajo una planta, enfurruñado y lleno de resentimiento contra Dios. Cuando el Señor lo interrogó, Jonás sugirió que había sido agraviado. Pero Dios le enderezó el camino, recordándole la diferencia entre las normas humanas y divinas de justicia y misericordia.

Cuando Jesús nos dio lo que hemos llegado a conocer como Oración del Señor o el Padre Nuestro, incluyó esta inquietante frase: "Perdona nuestros pecados, porque nosotros perdonamos a todos los que nos deben". Para la mayoría de nosotros, esa petición es más una aspiración que una realidad. Pero podemos acercarnos más a realizar esa aspiración si recordamos la misericordia de Dios con nosotros y nuestra llamada a ser menos profetas del juicio que profetas de la compasión, la esperanza y la alegría. - jc

Asistencia de traducción por www.DeepL.com®